LEZEN online-EDITIE vakblad Asbestmagazine

Lees hier de online-editie van vakblad Asbestmagazine

Zoeken

U kunt ons ook volgen via:

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn

Regeldruk effecten kabinetsmaatregelen asbest: 138 miljoen

Regeldruk effecten kabinetsmaatregelen asbest: 138 miljoen

In het 'Overzicht regeldruk effecten kabinetsmaatregelen bedrijven, burgers en professionals' (uitgave 23 december 2015), publiceert het kabinet de effecten van nieuwe of gerealiseerde maatregelen. In dit overzicht zijn ook de maatregelen opgenomen die van toepassing zijn op de asbestmarkt.

In de publicatie worden de effecten genoemd van het Verbod op asbestdaken, de Verlaging grenswaarden asbest en het Landelijk Asbestvolgsysteem (LAVS).

 

Verbod op asbestdaken per 1.1.2024 - ingangsdatum maatregel jan 2016

Bedrijven: toename: 120 mln

Eigenaren van asbestdaken dragen zelf de kosten (asbestinventarisatie en kosten van het laten verwijderen van het asbestdak door een gecertificeerd bedrijf) voor het slopen of vervangen van hun dak. Het verbod beschermt mens en milieu tegen de gezondheidsrisico’s die blootstelling aan asbest met zich mee kan brengen. Asbestdaken verweren in de buitenlucht waardoor asbestvezels kunnen vrijkomen. Het inademen daarvan kan schadelijk zijn voor de gezondheid van mensen.

 

Verlaging grenswaarden asbest - ingangsdatum maatregel jan 2015

Bedrijven: toename: 19 mln

De grenswaarden voor asbest op de werkplek worden verlaagd van 10.000 naar 2000 vezels per kubieke meter voor chrysotiel asbestvezels en van 10.000 naar 300 voor amfibole asbestvezels. De verlaging voorkomt dat werknemers door blootstelling aan asbest een hoger risico lopen dan maatschappelijk aanvaard wordt, door ze vast te stellen op het door de Gezondheidsraad in 2010 geadviseerde niveau. De SER heeft de verlaging van de grenswaarden haalbaar geacht. Tegelijk met de verlaging van de grenswaarden voor asbest amfibolen, worden ook de voorschriften voor de eindmeting, en de indeling van werkzaamheden met asbest in risicoklassen aangepast.

 

Landelijk Asbestvolgsysteem (LAVS) - ingangsdatum maatregel okt 2014-jan 2015

Bedrijven: reductie: 1 miljoen mln

Asbest vormt een risico voor de gezondheid en daarom is er wet- en regelgeving die bepaalt wie asbest mag verwijderen en hoe dit proces dient te verlopen. Onderdeel van het proces is een voorafgaande asbestinventarisatie, vergunningen, meldingsplicht en gereguleerde afvoer. De naleving van deze regelgeving kan alleen als er een goede samenwerking is binnen de asbestketen. Transparantie en uniformiteit binnen de asbestketen zijn daarvoor belangrijke randvoorwaarden. Het LAVS draagt bij aan het verbeteren van de samenwerking binnen de asbestketen door het vergroten van uniformiteit en transparantie. Met het LAVS kunnen bijvoorbeeld wooncorporaties, bedrijven en gemeenten in Nederland asbestverwijderingstrajecten volgen en hebben zij inzage in de beschikbare gegevens rondom asbestverwijdering. Daarmee wordt enerzijds een efficiency winst geboekt (bundelen van informatie) en anderzijds een kwaliteitswinst geboekt (beter overzicht in welke trajecten er precies lopen en verbeterd primair toezicht).

 

Bon: Overzicht regeldruk effecten kabinetsmaatregelen bedrijven, burgers en professionals

 

donderdag 24 december 2015  |  1 reactiespermalink

Reacties

In de periode na de oorlog - NEE, dit is geen 'oude koeien uit de sloot halen'boodschap - heeft de asbestlobby in Nederland een ruime gelegenheid gekregen - en óók van de Nederlandse overheid -het materiaal te produceren, te verhandelen, te verwerken, te bewerken en toe te passen op ontzettend veel 'werk/leef-terreinen' en waarvan tóen al wel degelijk bekend was wat op langere termijn de gezondheidsbedreiging ervan zou kunnen zijn. Er gingen decennia mee gemoeid, mede dankzij de trage reactie van 'het systeem' kwam er pas op 01-07-1993 een (nagenoeg) "geheel asbestverbod". De uitvoering/toepassing van wet-en regelgeving verliep daarna ook traag. Voorhanden zijnde middelen (o.a. Inspectiediensten) hadden de te weinig handen meer dan vol. Risico's bleven onmiskenbaar aan de orde. Er is in mijn ogen en met de ook toen reeds bekende risico-kennis in onvoldoende mate doortastend gehandeld met het oog op de LANGE TERMIJN. Deze 'lange termijn' ligt dan dus NÚ in de schoot van de huidige maatschappij, met alle gevolgen van dien. En dán is het een ABC-tje (..!) om nu te moeten constateren dat er "Regeldruk-effecten van kabinetsmaatregelen zijn". Het destijds "vermeende voordeel (goedkoop als 1e en uitgebreide toepassingsmogelijkheden) van een wondermiddel" is dan dús NU een stevig wurgkoord. Er zóuden bijdragen geleverd kunnen/moeten worden door hen die destijds de 'risico's wel dachten te kunnen overzien'. Nu kan ik wel een gedachte hebben over om welke 'partijen' het dan zoal gaat. Dat kunnen die partijen zélf ook wel. Maar er moet een WIL zijn, net als toen. Verschil is: Destijds leverde het geld op en NU kost het een énorme bak geld. Kwestie van nacalculeren. Let wel: Van deze nácalculatie maken de intussen bij duizenden gevallen asbestslachtoffers een ONBETAALBAAR deel uit...., en zij die nog volgen gaan - helaas! Ik schrijf deze reactie uit hoofde van een nabestaande van één van die asbestslachtoffers én vrijwilliger in het informatietraject naar meestal nabestaanden en in enkele - nog mogelijke 'gevallen' - nog levende asbestslachtoffers. Voor dralen en traineren is GEEN tijd meer. Ofschoon ASBEST 'an sich' erg geduldig is met waar het goed in is: Dodelijk risico voor de gezondheid blijven vormen.

reactie door jan van zelm  |  vrijdag 8 januari 2016 @ 09:52 uur

Reactie plaatsen

Bevestigingscode