Paulus Jansen (SP) stelde een aantal Kamervragen over de bureaucratie bij de meldingsplicht voor asbestsaneringen.
Volgens Paulus Jansen ergeren de asbestsaneringsbedrijven zich aan de zinloze bureaucratie. Zij moeten dezelfde projecten bij meerdere instanties melden, zonder dat dit ook maar iets betekent voor de feitelijke handhaving. Naar aanleiding hiervan stelde hij schriftelijke vragen aan de staatssecretarissen Atsma (IM) en de De Krom (SZW) en minister Spies (BZK) met een voorstel om de procedure voor saneringswerkzaamheden te vereenvoudigen.
Op 15 juni jl werden zijn vragen beantwoord door de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, Joop Atsma. Hieronder de vragen en de antwoorden.
Vraag 1
Is het waar dat asbestsaneringsbedrijven vóór de start van de saneringswerkzaamheden op dit moment vier meldingen moeten doen, te weten:
- aan het bevoegd gezag op grond van de Wet milieubeheer (Wm)
- aan de arbeidsinspectie/Inspectie SZW
- aan de certificerende instelling
- aan de gemeente op grond van de meldingsplicht Bouwbesluit 2012 (BB2012)?
Antwoord 1
Er is geen melding op grond van de Wet milieubeheer, maar voorafgaand aan een asbestsanering in gebouwen, moet op twee momenten een melding/mededeling worden gedaan. Dit is noodzakelijk voor het toezicht op het veilig saneren van asbest. Het eerste moment is vier weken voor aanvang, het tweede moment is twee dagen voor aanvang van de saneringswerkzaamheden. Het tweede moment betreft drie meldingen/mededelingen, waarbij in de praktijk vanwege de automatische doormelding vanuit het Arboportaal van de Inspectie SZW veelal volstaan kan worden met één melding aan de Inspectie SZW.
Melding in plaats van vergunning (art. 1.26, eerste lid, van het Bouwbesluit 2012)
Bij bouwwerken moet het voornemen tot het uitvoeren van (asbest)sloopwerkzaamheden ten minste vier weken voor aanvang gemeld worden bij de gemeente op grond van art. 1.26, eerste lid, van het Bouwbesluit 2012.
Deze melding is in plaats gekomen van de asbestsloopvergunning die tot 1 april jl. werd geëist.
Deze melding biedt de gemeente informatie over het voornemen tot asbestsanering de asbestsituatie (aan de hand van een inventarisatierapport) en de methode waarop de sloopwerkzaamheden plaats zullen vinden. Het bevoegd gezag kan daarmee bezien of de voorgenomen werkzaamheden voldoen aan de wettelijke vereisten voor asbestsanering.
Aanvangsmelding naar Inspectie SZW, gemeente en certificerende instellingen
De melding/mededeling twee dagen voor de daadwerkelijke aanvang van de werkzaamheden biedt het bevoegd gezag de kans om op de saneringslocatie toezicht uit te oefenen op het uitvoeren van de werkzaamheden. De tweedagentermijn is de minimale termijn die gehanteerd wordt om de toezichthouders hun werkzaamheden te laten inplannen.
De aanvangsmelding/mededeling dient om verschillende instanties op de hoogte te brengen en is in verschillende regelgeving vastgelegd:
• Inspectie SZW (Arbeidsomstandighedenbesluit, art.4.47c);
• de gemeente (art. 1.33, lid 1 Bouwbesluit);
• certificerende instellingen (in de SC540).
Vraag 2
Is het waar dat de melding aan de Arbeidsinspectie gebruiksvriendelijk kan worden afgehandeld via de Arbeidsinspectie portal, waarbij tevens automatische doormelding plaatsvindt naar de certificerende instellingen en een aantal gemeenten?
Antwoord 2
Ja, zie ook onder 1.
Vraag 3
Ligt het niet voor de hand om in het kader van de aanpak van zinloze bureaucratie de meldingsplicht op grond van de Wet milieubeheer verplicht (1) te synchroniseren met de al bestaande faciliteit van de Arbeidsinspectie portal? Zo ja, zou u deze verplichting snel willen invoeren?
(1) Een aantal gemeenten en provincies maakt al gebruik van de doormelding via Arbeidsinspectie Portal, anderen eisen nog steeds dat bedrijven de melding via een andere weg doen.
Antwoord 3
Er is geen meldingsplicht op grond van de Wet milieubeheer.
Dit jaar wordt een begin gemaakt met de invoer van het Landelijk Asbestvolgsysteem (LAVS), waarbij de meldingen voor de aangesloten gecertificeerde bedrijven geautomatiseerd vanuit het LAVS worden gedaan richting Inspectie SZW, gemeente en certificerende instelling. Bovendien biedt het LAVS het bevoegd gezag de mogelijkheid inzage te krijgen in de asbestsituatie op de locatie omdat de informatie uit het asbestinventarisatierapport en de planning van de sanering ook in LAVS zijn geregistreerd.
Vraag 4
Wat is de meerwaarde van twee meldingen voor dezelfde saneringswerkzaamheden aan een gemeente, op grond van Wm en BB2012? Wat is de ratio achter het feit dat de Wm-melding twee dagen voor aanvang van de werkzaamheden gedaan moet worden en de BB2012-melding dertig dagen voor aanvang van de werkzaamheden?
Antwoord 4
De ratio achter het verschil in meldingstermijn van de meldingen/mededelingen (zoals genoemd in het antwoord op vraag 1) hangt samen met het vooraf beoordelen of de juiste voorzieningen worden getroffen voor het veilig werken met asbest (melding van het voornemen minimaal vier weken voor aanvang), danwel het inplannen van toezicht op de saneringslocatie door het bevoegd gezag (aanvangsmelding/mededeling twee dagen voor aanvang).
In praktijk wordt de melding van het voornemen tot asbestsanering vaak ruim voor de daadwerkelijke uitvoering gedaan. Op dat moment is de exacte datum van de asbestsanering vaak nog niet bekend. Zie ook de uitleg onder 1.
Vraag 5
Bent u bereid om de meldingsplicht op grond van BB2012, in verband met het ontbreken van meerwaarde ten opzichte van de Wm-melding, te schrappen?
Antwoord 5
Nee, want er is geen melding op grond van de Wet milieubeheer. Zie ook het antwoord onder 1 en 4.