Asbest brengt risico’s met zich mee. Voor het beheersen van deze risico’s in woningen of gebouwen is adequate informatievoorziening van groot belang. Denk aan informatie over waar zich asbest bevindt, om welke soort asbest gaat het en welke (potentiële) risico’s eraan zijn verbonden. Is er bijvoorbeeld sprake van een asbestdak of is de kit in vensterbanken of om leidingen asbesthoudend? Het is belangrijk om te weten hoe je het beste handelt bij asbest in een woon- of werksituatie. Een vastgoedkaart kan uitkomst bieden om deze gegevens beter beheersbaar te maken.
Joris Gribnau, technisch directeur van Shield Group, legt de betekenis uit van een vastgoedkaart. Shield Group is gespecialiseerd in risicomanagement van onder meer asbest en andere gevaarlijke stoffen. ‘Een vastgoedkaart moet je je voorstellen als een online register of database, waarin alle belangrijke gegevens over asbest in woningen en gebouwen kunnen worden samengevoegd en bijgehouden. Dit is een nieuwe vorm van asbestgegevensbeheer, die verder gaat dan de huidige (deel)registraties. Gemeenten, vastgoedeigenaren, corporaties of saneerders: allemaal hebben ze gegevens over asbest in bestaand vastgoed. Dat geldt ook voor woningeigenaren. Al blijkt in de praktijk dat zij lang niet altijd volledig inzicht hebben in de asbestsituatie in hun woning, met alle mogelijke risico’s van dien. Asbestgegevens zijn onder meer te vinden in inventarisatierapporten, in informatie over verleende vergunningen, in renovatie- of sloopplannen of in saneringsgegevens.”
Waardevol register met asbestinformatie
Het bedrijf van Joris Gribnau heeft in Nederland de afgelopen jaren al een zesde van alle asbest in vastgoed in kaart gebracht. “Voor onze opdrachtgevers hebben wij deze gegevens vastgelegd in inventarisatierapporten. Wanneer je alle beschikbare asbestgegevens samenvoegt in één register, krijg je een totaaloverzicht en dat kun je vervolgens beschikbaar stellen aan iedereen die met asbest te maken krijgt. Het gaat dus om een gedeeld of op termijn zelfs openbaar register. Het belangrijkste doel van een vastgoedkaart is om het inzicht in het aanwezige asbest te verhogen en om de asbestrisico’s beter beheersbaar te maken. Shield Group heeft deze database al voor intern gebruik. Steeds vaker weten iSZW en Omgevingsdiensten ons te vinden voor dit waardevolle register met asbestinformatie. Dit gebeurt in goed overleg met de eigenaren van de betreffende gebouwen, fabrieken of ook schepen”, aldus Joris Gribnau.
Vastgoedkaart bij calamiteiten
Het kunnen inzien van asbestgegevens komt van pas in veel situaties in en rond woningen en gebouwen. Joris Gribnau: “Bij calamiteiten weten hulpdiensten bijvoorbeeld meteen met welke situatie ze te maken hebben en of ze op de werklocatie met asbestgevaar rekening moeten houden. Bij onderhoud kunnen onderhouds- of installatiebedrijven vooraf in de vastgoedkaart nakijken wat ze kunnen verwachten en weten van tevoren of er ook asbestverwijdering gepland moet worden. Door asbestkennis te bundelen kun je in de toekomst gerichter en efficiënter werken. Inzicht in de asbestsituatie bevordert bovendien de veiligheid in de werksituatie. Ook huurders of bewoners zijn bij deze asbestgegevens gebaat, bijvoorbeeld bij een verbouwing of renovatie. Lang niet altijd is het duidelijk of zich in hun woning asbest bevindt en in welke materialen dit asbest zit. Dat brengt risico’s met zich mee. Ga je asbest ‘bewerken’, dan is het belangrijk om de juiste veiligheidsmaatregelen te treffen. Een vastgoedkaart kan paniek bij het grote publiek wegnemen en asbest in en om het huis bekend maken.”
Voorkomen van asbestrisico’s
In de vastgoedkaart leg je alle gegevens vast, die belangrijk zijn bij het voorkomen van asbestrisico’s. Je registreert óf er asbest aanwezig is in een woning of een gebouw, op welke locatie(s) en in welke hoeveelheid. Joris Gribnau vult aan: “Belangrijk is onder meer ook om welke soort asbest en asbesthoudende materialen het gaat en in welke conditie de materialen verkeren. Tezamen zijn deze gegevens bepalend voor de omvang van de asbestrisico’s en de benodigde maatregelen. Is er in het verleden een asbestinventarisatie uitgevoerd, dan zijn deze asbestgegevens daarin te vinden.”
Een asbestinventarisatie is nodig voor het aanvragen van een vergunning voor een verbouwing of sloop, in sommige gevallen bij de overdracht van vastgoed en bij risicobeoordeling voor een schone en veilige woon- of werkplek. “Naast het oorspronkelijke inventarisatierapport kun je uiteraard ook de gegevens van periodieke herbeoordelingen bijhouden in de vastgoedkaart, evenals aanvullende gegevens wanneer er werkzaamheden hebben plaatsgevonden. Is er in het verleden nog geen asbestinventarisatie uitgevoerd, dan kan het verstandig zijn om een asbestonderzoek of tenminste een Asbest QuickScan te laten uitvoeren. Je weet dan waar je aan toe bent. Wanneer je later asbest gaat verwijderen, dan hoef je vlak voor de sanering de asbestsituatie alleen nog opnieuw te controleren en te actualiseren. Dit kan de tijdsduur van een vergunningentraject positief beïnvloeden”, aldus Joris Gribnau.
Joris Gribnau, technisch directeur van Shield Group, is ook spreker over dit onderwerp tijdens het internationale asbestcongres van het European Asbestos Forum. Het congres vindt op woensdag 27 mei a.s. plaats in Amsterdam. Voor congresinformatie kijkt u op www.europeanasbestosforum.org.