PIM heeft samen met ketenpartners specificaties opgesteld waaraan de Digitale Controlelijsten Asbest moeten voldoen. Software leveranciers hebben op basis van die specificaties hun producten voor (mobiel) toezicht aangepast. Zo zijn de controlepunten waarop de toezichthouder bedrijven toetsten nu overal gelijk. Ook kan er een uniform rapport worden opgesteld. Dat voorkomt dat er een ongelijk speelveld is voor de onder toezichtstaanden.
Otto Hegeman; PIM - Programma Informatieuitwisseling Milieuhandhaving
De Digitale Controlelijsten Asbest zijn, samen met de Inspectie Alert Asbest (IAA), door het Programma Informatie-uitwisseling Milieu (PIM) ontwikkeld om het toezicht professioneler te kunnen uitvoeren. Momenteel worden door toezichthouders nog vaak papieren controlelijsten ingevuld.
De praktijk heeft uitgewezen dat door gebruik te maken van digitale controlelijsten het toezicht efficiënter en met de IAA in de hand ook effectiever kan worden uitgevoerd. De informatie tussen de toezichthoudende instanties kan makkelijker worden uitgewisseld. Met de Digitale Controlelijsten Asbest is (informatie)uitwisseling mogelijk tussen de vergunning en handhavingssystemen (VTH-systemen) en Inspectieview.
Het resultaat van de controle van de locatie waar asbest is verwijderd is een uniform rapport van bevindingen waarin tevens acties en sancties -herstellen, stilleggen, klachten en/of signaal naar ISZW of certificerende instelling - zijn opgesomd.
Leveranciers
De specificaties zijn opgesteld voor de leveranciers van (vooral de mobiele versie) van VTH-systemen. De verwachting is dat in de komende maanden meer leveranciers op basis van de specificaties de (mobiele) versie aan omgevingsdiensten gaan leveren.
Omgevingsdiensten omarmen Inspectie Alert Asbest
Het Programma Informatie-uitwisseling Milieuhandhaving (PIM) heeft IAA samen met de Omgevingsdiensten (OD’s) ontwikkeld .De IAA werd vorig jaar in een pilot met vier omgevingsdiensten getest. Op basis van die pilot heeft PIM in oktober 2013 een nieuwe release uitgebracht. De vraag naar de IAA is sindsdien gestegen.
Momenteel werken 21 van de 28 Omgevingsdiensten met Inspectie Alert Asbest (IAA). Met IAA weten inspecteurs waar bedrijven met een verhoogd risicoprofiel in de komende week asbestsaneringen zullen uitvoeren. Door deze te koppelen aan de wettelijke verplichte ‘melding start werkzaamheden' (2 dagen voorafgaand) wordt een wekelijkse alert verzonden naar toezichthouders. Hierdoor kan de beschikbare toezichtcapaciteit effectiever worden ingezet.
Winst
De OD’s die de IAA gebruiken geven aan dat sommige bedrijven zich niet meer in de regio laten zien, en andere bedrijven beter zijn gaan naleven. Dat is een enorme winst voor de leefomgeving zegt Otto Hegeman projectleider Ketensamenwerking PIM. Volgens Hegeman kan er nog meer winst worden behaald als afstemming en uitwisseling van informatie via Inspectieview Milieu plaatsvindt met andere ketenpartners (ISZW, Politie en Openbaar Ministerie). "Dan treedt een meer structurele verbetering op van het naleefgedrag.”
De OD’s die IAA nog niet gebruiken hebben (vooralsnog) geen capaciteit voor asbesttoezicht. "Een gemiste kans. Asbesttoezicht is een basistaak is van de Omgevingsdiensten. Met behulp van IAA kunnen zij met relatief weinig inspanningen efficiënter en effectiever het toezicht vergroten”, aldus Hegeman.
Asbest controlelijsten
PIM, het ILT-project Versterking Ketensamenwerking Asbest (VKA) en Inspectie SZW werken samen aan het verbeteren van het asbestketentoezicht. Eén van de instrumenten die zij ontwikkeld hebben, zijn de specificaties voor gestandaardiseerde digitale asbestcontrolelijsten.
Door de asbestcontrolelijsten te uniformeren en als digitaal formulier aan te bieden kunnen asbestinventarisatierapporten worden getoetst en toezicht op sloopmeldingen op een eenduidige en efficiënte wijze worden uitgevoerd. De controlelijsten zijn afgeleid van de bestaande landelijke controlelijsten. Op dit moment zijn er controlelijsten voor toetsen inventarisatierapporten, controle slooplocatie en signaaltoezicht. Dit zijn de eerste schakels in de asbestverwijderingsketen. Aangezien bij asbest sprake is van een keten zijn in de controlelijsten ook toetspunten opgenomen die betrekking hebben op andere toezichthouders zoals Inspectie SZW, ILT. Politie en certificerende instellingen. De lijsten dienen als oog en oor-signaal of klacht voor deze organisaties
Leveranciers kunnen op basis van deze specificaties webformulieren bouwen voor asbestcontrolelijsten.
De volgende specificaties zijn momenteel beschikbaar:
- signaaltoezicht
- toetsen inventarisatierapporten
- controle slooplocatie
De controlelijsten zijn in nauw overleg met asbestinspecteurs gestandaardiseerd. Op termijn kunnen ook andere toezichtstappen in de keten van asbestverwijdering in de controlelijsten worden vertaald.
Contact
Wilt u meer informatie over bovengenoemde onderwerpen dan kunt u contact opnemen met Otto Hegeman 06 54904130 of ottohegeman(at)me.com
of bezoek de:
Landelijk Asbest Praktijkdag - Digitalisering van de asbestketen
Centraal dit jaar staat de digitalisering van de asbestketen.Op de Landelijke Asbest Praktijkdag krijgt u inzicht in de laatste wijzigingen en actualiteiten in de aanpak van asbest. Centraal dit jaar staat de digitalisering van de asbestketen. Digitalisering van de asbestketen reduceert kosten en versnelt het verwijderingsproces.
Presentatie: App Digitaal toetsen en toezicht?
Toezicht is een vak en niet het afvinken van lijstjes. Toezicht is nu al voor (sc570) asbestdeskundigen digitaal. Toetsen en toezicht door toezichthouders en ook door opdrachtgevers gaat over de kwaliteit van het rapport en het werk. U weet dan ook waar u aan toe bent! U kunt afrekenen met slechte inventarisatierapporten en slecht uitgevoerde asbestverwijderingen. Spreker: Otto Hegeman