In het 'Overzicht regeldruk effecten kabinetsmaatregelen bedrijven, burgers en professionals' (uitgave 23 december 2015), publiceert het kabinet de effecten van nieuwe of gerealiseerde maatregelen. In dit overzicht zijn ook de maatregelen opgenomen die van toepassing zijn op de asbestmarkt.
In de publicatie worden de effecten genoemd van het Verbod op asbestdaken, de Verlaging grenswaarden asbest en het Landelijk Asbestvolgsysteem (LAVS).
Verbod op asbestdaken per 1.1.2024 - ingangsdatum maatregel jan 2016
Bedrijven: toename: 120 mln
Eigenaren van asbestdaken dragen zelf de kosten (asbestinventarisatie en kosten van het laten verwijderen van het asbestdak door een gecertificeerd bedrijf) voor het slopen of vervangen van hun dak. Het verbod beschermt mens en milieu tegen de gezondheidsrisico’s die blootstelling aan asbest met zich mee kan brengen. Asbestdaken verweren in de buitenlucht waardoor asbestvezels kunnen vrijkomen. Het inademen daarvan kan schadelijk zijn voor de gezondheid van mensen.
Verlaging grenswaarden asbest - ingangsdatum maatregel jan 2015
Bedrijven: toename: 19 mln
De grenswaarden voor asbest op de werkplek worden verlaagd van 10.000 naar 2000 vezels per kubieke meter voor chrysotiel asbestvezels en van 10.000 naar 300 voor amfibole asbestvezels. De verlaging voorkomt dat werknemers door blootstelling aan asbest een hoger risico lopen dan maatschappelijk aanvaard wordt, door ze vast te stellen op het door de Gezondheidsraad in 2010 geadviseerde niveau. De SER heeft de verlaging van de grenswaarden haalbaar geacht. Tegelijk met de verlaging van de grenswaarden voor asbest amfibolen, worden ook de voorschriften voor de eindmeting, en de indeling van werkzaamheden met asbest in risicoklassen aangepast.
Landelijk Asbestvolgsysteem (LAVS) - ingangsdatum maatregel okt 2014-jan 2015
Bedrijven: reductie: 1 miljoen mln
Asbest vormt een risico voor de gezondheid en daarom is er wet- en regelgeving die bepaalt wie asbest mag verwijderen en hoe dit proces dient te verlopen. Onderdeel van het proces is een voorafgaande asbestinventarisatie, vergunningen, meldingsplicht en gereguleerde afvoer. De naleving van deze regelgeving kan alleen als er een goede samenwerking is binnen de asbestketen. Transparantie en uniformiteit binnen de asbestketen zijn daarvoor belangrijke randvoorwaarden. Het LAVS draagt bij aan het verbeteren van de samenwerking binnen de asbestketen door het vergroten van uniformiteit en transparantie. Met het LAVS kunnen bijvoorbeeld wooncorporaties, bedrijven en gemeenten in Nederland asbestverwijderingstrajecten volgen en hebben zij inzage in de beschikbare gegevens rondom asbestverwijdering. Daarmee wordt enerzijds een efficiency winst geboekt (bundelen van informatie) en anderzijds een kwaliteitswinst geboekt (beter overzicht in welke trajecten er precies lopen en verbeterd primair toezicht).
Bon: Overzicht regeldruk effecten kabinetsmaatregelen bedrijven, burgers en professionals