In de nacht van maandag 12 op dinsdag 13 januari 2015 brak brand uit in een bedrijfsverzamelgebouw aan de Poeldijkseweg in Wateringen. In het pand waren tien bedrijven gevestigd.
Van het begin af aan was duidelijk dat het pand asbest bevatte. Op advies van de brandweer is er in de vroege ochtend van 13 januari een noodverordening afgekondigd. In de aangrenzende straten waren grote hoeveelheden asbestdelen neergeslagen. Het ging om ongeveer 200 woningen. De noodverordening had tot gevolg dat bewoners in het gebied hun woningen niet mochten verlaten. De wijk werd afgezet en politie was aanwezig om de verordening te handhaven.
Eigenaar afgebrand pand aansprakelijk gesteld
In een brief van burgemeester J. van der Tak aan de gemeenteraad met informatie over de gevolgen van de brand wordt de impact van de brand nader toegelicht en is er veel aandacht voor de nazorg en communicatie. De gemeente heeft vanuit haar zorgplicht voor de gezondheid en veiligheid van haar inwoners besloten om niet alleen de sanering van de openbare ruimte, maar ook de sanering van tuinen en daken op te pakken. Zij ruimt dus op wat door een ander is veroorzaakt en zal de hiermee samenhangende kosten verhalen op de veroorzaker van de vervuiling. Het streven is om de sanering van het hele gebied eind februari 2015 te hebben afgerond. Eventueel onderzoek en sanering ín woningen is de verantwoordelijkheid van de bewoners zelf. Zij dienen hiervoor contact op te nemen met hun eigen verzekeringsmaatschappij. De gemeente heeft de eigenaar van het afgebrande pand aansprakelijk gesteld voor de schade. Het opruimen van straten, daken en tuinen is vanwege het spoedeisende belang onder bestuursdwang opgepakt door de gemeente om de kans op gezondheidsrisico’s te minimaliseren en bewoners zo snel mogelijk weer hun normale leven te kunnen laten oppakken.
Kosten overstijgen € 1.000.000,-
Ingevolge de nieuwe financiële verordening kan het college geen verplichtingen aangaan voor een bedrag hoger dan € 1.000.000,- zonder eerst de raad te informeren over het voornemen. In de brief van de burgemeester aan de gemeenteraad wordt gesteld dat de kosten van de sanering de genoemde limiet ruim zullen overschrijden.
Voorbeeldaanpak communicatie
Van het begin af aan zijn, zo staat in de brief, al onze communicatiekanalen gebruikt om bewoners zo goed mogelijk te informeren over de brand en de gevolgen daarvan. Op de gemeentelijke website is een live blog gezet dat tot op de dag van vandaag informatie geeft over de laatste ontwikkelingen. 24 uur per dag kunnen vragen worden gesteld aan het Klantcontactcentrum, ook in het weekend. Verder kunnen bewoners meldingen doen bij het Meldpunt Leefomgeving en zijn er medewerkers buiten in oranje jassen aanwezig om mensen ter plekke te woord te staan. Daarnaast zijn er regelmatig huis-aan-huis brieven verspreid en zijn negen bewonersbijeenkomsten georganiseerd, waar in totaal ongeveer 400 mensen zijn geweest.
De live blog op de gemeentelijke website is een goed voorbeeld hoe burgers en alle andere betrokkenen op een adequate manier kunnen worden geïnformeerd. De site bericht nagenoeg dagelijks over de vorderingen van de sanering maar meldt ook als er tegenvallers zijn. Verder zijn er de brieven aan bewoners te vinden, verslagen van bijeenkomsten maar ook de vrijgavecertificaten van de gesaneerde gebieden.
Deze aanpak kan als voorbeeld dienen voor andere gemeenten die te maken krijgen met een asbestcalamiteit. Dit kan zijn een asbestbrand maar bijvoorbeeld ook als zich een calamiteit voordoet tijdens het saneren van een bouwproject. Belangrijk hierin is een goede samenwerking tussen de betrokkenen en de bereidheid om transparant en volledig te zijn.