Toezichthoudende organisaties kunnen de handhaving op asbest efficiënter en gerichter uitvoeren met behulp van de Digitale Asbestcontrolelijsten en Inspectie Alert Asbest.
De vier pilot organisaties Milieudienst IJmond, Milieudienst West-Friesland, Provincie Noord Brabant en Provincie Gelderland hebben dit voorjaar met de Digitale Asbestcontrolelijsten gewerkt. In minder dan een maand tijd werden door ruim 20 gemeenten en zeven Omgevingsdiensten meer dan 250 gedigitaliseerde en gestandaardiseerde formulieren ingevuld. Daarmee zijn de doelstellingen van de pilot gehaald. Namelijk het verhogen van de kwaliteit door meer uniformiteit van de rapportages en meer efficiency. Indien nodig kan direct bestuurlijk worden opgetreden. De controlelijst kan namelijk direct digitaal als signaal of klacht naar Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), respectievelijk een certificerende instelling worden gestuurd. Momenteel worden de asbestcontrolelijsten door de inspecteur nog vaak met de hand ingevuld.
Ook de door PIM ontwikkelde Inspectie Alert Asbest is door de toezichthoudende organisaties goed ontvangen. De inspecteurs ontvangen op een digitaal alert waar bedrijven die als risico worden gezien in de komende week asbestsaneringen zullen uitvoeren. Daardoor kunnen de inspecteurs gerichter op pad. De Inspectie Alert Asbest is in nauwe samenwerking met het Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)-project Versterking Ketensamenwerking Asbest (VKA) ontwikkeld.
De vier organisaties zijn erg tevreden over de producten en de samenwerking met andere organisaties. Wel gaven zij in de evaluatie aan dat Inspectie Alert Asbest en de Digitale Asbestcontrolelijsten slechts hulpmiddelen zijn. Voor succes bij gericht toezicht is regie op de samenwerking nodig.
Over PIM
PIM is een gezamenlijk programma van Rijk, IPO en VNG. Doel van PIM is de ontwikkeling en implementatie van een informatie-uitwisselingsysteem: Inspectieview Milieu (IvM), waarmee de handhavende instanties over een instrument beschikken om elektronisch informatie te delen via een landelijke informatie-infrastructuur. Dit is een randvoorwaarde voor de verbetering van de informatie-uitwisseling tussen bestuurlijke en strafrechtelijke organisaties die betrokken zijn bij de handhaving van de milieuwet- en regelgeving.
Meer informatie
Programma Informatie-uitwisseling Milieuhandhaving
Marjolein Klaassen marjolein.klaassen(at)minienm.nl of 06 53 25 46 35.