Ruim 800 kokers bekleed met asbest over een lengte van in totaal 4 kilometer moeten worden voorzien van een bescherming.
In de Maastunnel moeten ruim 800 kokers bekleed met asbest over een lengte van in totaal 4 kilometer worden voorzien van een bescherming. De werkzaamheden zijn 1 juni gestart en worden uitgevoerd als voorbereiding voor de grote aanpassing van de Maastunnel die in 2015 is voorzien. Aan de klus mocht pas worden begonnen nadat de Roparun en Nederland-Slowakije achter de rug waren en het werk moet op 3 augustus klaar. Daarna worden tot 22 augustus nog overige noodzakelijke werkzaamheden uitgevoerd, voordat de Bavaria City Race begint.
Dick Werndly, directeur van ACS: “Het geheim van onze aanpak is dat we vanuit alle geledingen van Mourik specialisten en machines inzetten. We zijn niet afhankelijk van onderaannemers waardoor een optimale afstemming gewaarborgd is. ACS en Mourik Services doen de asbestsanering. Mourik Techniek heeft een speciale cementeermachine ontwikkeld, waardoor zware handarbeid beperkt wordt. Hiermee brengen we de coatinglaag aan. Mourik Groot-Ammers stort het hardschuim en schuimbeton in de gesaneerde kokers. Projectleider Kees Scheer van Mourik Groot-Ammers houdt overleg met de opdrachtgever en zorgt ervoor dat de werkzaamheden van al deze bedrijven minutieus op elkaar worden afgestemd."
Projectomschrijving
Maastunnel te Rotterdam
In mei 2011 is A.C.S. begonnen aan de sanering van de Westbuis in de Maastunnel. Tijdens dit 12 weken durende project heeft A.C.S. in 3 ploegen gewerkt met gemiddeld 30 man per dienst en op sommige momenten zelfs 50 man per dienst. In totaal heeft ACS tijdens dit project 51.982 manuren omgezet. In totaal is er circa 140.000 kg asbest verwijderd. Gedurende de werkzaamheden zijn er zoveel extra onvoorziene werkzaamheden bijgekomen dat er in overleg met de opdrachtgever is besloten om de Oostbuis in de zomer van 2012 uit te gaan voeren.
Risicoklasse:2
Bijzonderheden:
Het project asbestsanering Maastunnel is een project met veel aandacht, zeker uit Rotterdam, vanwege de bekendheid van de tunnel, de afsluiting van de tunnel en de hierdoor ontstane drukte op de wegen in Rotterdam.